Choć mamy jeszcze zimę, na ekspresówce prace ruszyły

584
Tak budowana trasa ekspresowa wygląda z lotu ptaka fot. www.radomicko-leszno-drogas5.pl

Dopiero kończy się zima, a już trwają prace na budowie drogi ekspresowej nr 5. Ekspresówka coraz wyraźniej wyłania się z krajobrazu, choc zaawansowanie na poszczególnych odcinkach jest różne. W wielu miejscach widać konstrukcje wiaduktów, zarysy dróg. Na Dolnym Śląsku, gdzie nowe odcinki mają być udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku, można korzystać z fragmentów ekspresowej infrastruktury. W momencie, kiedy gotowa będzie cała ekspresówka, drogowcy szacują, że przejazd z Wrocławia do Poznania może zająć kierowcom nie więcej niż półtorej godziny. Brzmi jak bajka, bo dziś szczęściarzem jest ten, który w takim czasie przejedzie z Leszna do Poznania. Ale – patrząc na stan budowy – bajka coraz bardziej realna.

Jednak po kolei. Od dłuższego czasu dostępny dla kierowców jest fragment trasy S5 Kaczkowo-Korzeńsko. Niespełna 30-kilometrowy, jednak część osób, zwłaszcza tych, którzy „piątkę” traktują jak tranzyt, korzysta z niej, bowiem wprawdzie od strony Kaczkowa na S5 trzeba odbić na węźle, jednak w rejonie Korzeńska płynnie „wskoczyć” można na starą drogę. Jak do każdej nowej trasy, kierowcy również do niej muszą się przekonać. Krótko po oddaniu do użytku ruch na nowej „piątce” był niewielki, jednak z czasem to się zmieniło.

Na starej trasie skupił się głównie ruch lokalny. W centrum miasta, które przecina stara „piątka”, jest dziś zdecydowanie spokojniej – zauważa Maciej Dubiel, burmistrz Bojanowa.

Co dzieje się na budowie pozostałych fragmentów ekspresówki? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że wszystko idzie zgodnie z planem i jeśli nie pojawią się żadne nieoczekiwane okoliczności, prace zakończą się w terminie. Odcinek Głuchowo-Wronczyn o długości prawie 16 km wykonuje firma Toto Construzioni Generali i Vianini Lavori. Umowa opiewa na ponad 529 mln zł brutto.

Termin realizacji to 22 miesiące. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych, tzn. od 15 grudnia do 15 marca. Podobne zasady dotyczą prac, prowadzonych na pozostałych odcinkach – tłumaczy Alina Cieślak, główny specjalista w poznańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Umowny termin zakończenia budowy tego fragmentu upływa 30 listopada 2017 r. A więc już całkiem niedługo. Zaawansowanie rzeczowe oceniane jest na 32,8%

W zakresie robót drogowych dotychczas wykonywane były głównie prace ziemne. Polegają one m.in.na ulepszaniu podłoża, formowaniu nasypów, wykonywaniu wykopów czy warstw mrozoochronnej i separacyjnej z geotkaniny w ciągu drogi głównej oraz dróg dojazdowych i poprzecznych. Ponadto wykonano rowy odwadniające oraz przepusty – wymienia Alina Cieślak.

Patrząc dalej na południe, odcinek Wronczyn-Kościan Płd. ma długość blisko 19 km. Tu prace wykonuje Budimex SA, a umowa opiewa na ponad 359 mln zł. Termin zakończenia budowy wyznaczono na 13 czerwca 2019 r. Siłą rzeczy zaawansowanie rzeczowe jest mniejsze i wynosi 2,88%.

Wykonawca na początku lutego złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Najprawdopodobniej otrzyma ją w sierpniu tego roku. Potem od razu mają rozpocząć się prace budowlane.

Odcinek Kościan Płd.-Radomicko o długości prawie 16 km wykonuje Mota-Engil Central Europe. Koszt tej inwestycji to przeszło 303 mln zł, a termin zakończenia przypada 12 czerwca 2019 r. Zaawansowanie rzeczowe oceniane jest obecnie na 3,5%. Tu też trwa oczekiwanie na decyzję ZRID. Anna Maćkowiak

Kiedy gotowa będzie ekspresowa „piątka” Poznań-Wrocław?
Wronczyn-Głuchowo: 30.11.2017
Wronczyn-Kościan Płd.: 13.06.2019
Kościan Płd.-Radomicko: 12.06.2019
Radomicko-Leszno Płd.: 17.09.2018
Leszno Płd.-Kaczkowo: 6.07.2018
Kaczkowo-Korzeńsko:
odcinek gotowy
Korzeńsko-Wrocław:
30.10.2017

Cały artykuł w 10. numerze Panoramy Leszczyńskiej.

Zapraszamy do zakupu e-wydania:

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

*