Jak nie doprowadzić do odwodnienia organizmu? Pijmy wodę, najlepiej z kranu

89

Woda stanowi około 60 procent masy ciała dorosłego człowieka i jest nam niezbędna do przeżycia. Aby utrzymać dobrą kondycję fizyczną, ale też psychiczną dorosły powinien wypijać minimum 1,5-2 litra wody dziennie. Niestety, mimo że mamy ją na wyciągnięcie ręki, bo leci z naszych kranów, zapominamy o regularnym piciu. To poważny problem, szczególnie w ciepłe dni. Im goręcej na dworze tym większe zagrożenie, że się odwodnimy. Warto sobie uzmysłowić, że 15 procentowy ubytek wody w organizmie prowadzi do zgonu. Najbardziej narażone na odwodnienie są dzieci oraz osoby starsze.

Dzieci są szczególnie wrażliwe na odwodnienie z uwagi na niekorzystny stosunek masy do powierzchni ciała. Z tego samego powodu szybciej parują i łatwiej się przegrzewają – tłumaczy lek, med. Przemysław Kozanecki, pediatra w Leszna. – Wokół dzieci, a szczególnie niemowląt narasta wiele mitów. Młode mamy często mają dylemat czy powinny dopajać noworodki i niemowlęta karmione piersią. Otóż zapewniam, że nie ma takiej potrzeby. Dziecko napije się mlekiem z piersi. Jeśli rozszerzamy dietę o pokarmy stałe najlepiej podawać dziecku wodę. Nie podsuwajmy soczków. Owszem soki mogą funkcjonować w diecie, ale jako źródło witamin, ale nie jako forma nawodnienia organizmu.

Prawidłowe nawodnienie organizmu ma wpływ nie tylko na kondycję fizyczną, ale także psychiczną, bo nasz mózg składa się w 75 procentach z wody. Jak przekonują eksperci już nawet lekkie odwodnienie czyli na poziomie 1-2 procent może powodować gorszą koncentrację, spadek energii, a nawet pogorszenie pamięci krótkotrwałej.

Jak pić, aby się odpowiednio nawodnić? Nie wystarczy jednorazowo wypić 1,5 litra wody i po sprawie.

Znam ludzi którzy spędzając osiem godzin w pracy nie wypijają kropli płynów, bo nie chcą wychodzić do toalety, a po powrocie do domu wlewają w siebie 2 litry wody i myślą, że kwestie nawodnienia mają z głowy. To błąd, bo większość tej wody, przyjętej jednorazowo, wydalą. O wiele skuteczniejsze jest częste picie niewielkiej ilości – tłumaczy Kinga Markowska, dietetyczka z Leszna.

Pamiętajmy też o płynach, które odwadniają. Tak działa m.in. alkohol, kawa, mocna herbata, niektóre herbaty ziołowe, coca-cola i napoje energetyczne.

Warto wiedzieć, że przy niektórych schorzeniach np. przy cukrzycy organizm odwadnia się o wiele szybciej. Większe odwodnienie grozi także osobom przyjmującym niektóre leki na obniżenie ciśnienia krwi z uwagi na ich moczopędny charakter. Dlatego chorzy powinni skonsultować ze swoim lekarzem ilość przyjmowanych płynów, szczególnie latem – podpowiada lek, med. Tomasz Karmiński dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Lesznie.

A jak rozpoznać odwodnienie? Kiedy pojawia się silne pragnienie ubytek wody w masie ciała może być już 2 procentowy! Kiedy ubytek wody wynosi 2-4 procent można zaobserwować wiele innych, przykrych objawów.

Suche śluzówki, przesuszony język, skóra tracąca elastyczność, osłabienie, zapadnięte gałki oczne. Mocz będzie gęsty o bardzo intensywnym zabarwieniu – wylicza Tomasz Karmiński. kab

Cały artykuł w 21. numerze Panoramy Leszczyńskiej.

Zapraszamy do zakupu e-wydania:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

*