Pisanie ręczne kształtuje charakter i rozwija mózg

40
Zadbajmy o odpowiednie pióro dla dziecka. Nie powinno być zbyt ciężkie. Fot. ama

„Piszesz jak kura pazurem” – przeglądając szkolne zeszyty swoich dzieci rodzice często zachodzą w głowę i próbują rozszyfrować kolejne litery. Nauczyciele również nie mają pod tym względem łatwego zadania. Nie zawsze u podłoża tkwi dysgrafia, czyli dysfunkcja, której konsekwencją jest nieestetyczne i nieczytelne pismo. Warto zadbać o to, by już pierwsze graficzne ćwiczenia stanowiły naukę pięknego pisania.

W piórnikach dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej często na prośbę nauczycieli goszczą pióra. Pisze się nimi lżej niż długopisem, ale korzystanie z nich wymaga większej cierpliwości i staranności. Wybierając pióro dla dziecka rozpoczynającego przygodę z nauką, warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Jednym z nich jest odpowiednie wyprofilowanie przyrządu. Sprawia ono, że dziecko chwyci go w odpowiedni sposób i ręka nie będzie się nadmiernie męczyć. Zadbajmy też o solidną stalówkę. Świeżo upieczeni uczniowie zwykle mocno dociskają pióra i delikatniejsze stalówki szybko się wtedy rozwarstwiają. Powinno być ono jednocześnie dość lekkie, by dziecko nie męczyło się jego trzymaniem, lecz skupiało na pisaniu pięknych liter. Warto, by dzieci uczestniczyły w wyborze artykułów piśmiennych. Jeśli będą im się podobać, wówczas chętniej wezmą je do ręki. Jednocześnie pamiętajmy, że w sklepach dostępne są artykuły, również pióra, dedykowane osobom leworęcznym.

W starszych klasach uczniowie również sporo piszą, choć wtedy częściej już długopisem. Jednak jeśli tylko by mogli, zastąpiliby piśmienne przyrządy komputerową klawiaturą. Nie ma oczywiście w tym nic złego, jeżeli uczeń wykorzysta komputer do przygotowania referatu czy szkolnego wypracowania. Nie powinno to być jednak standardem.

Ręczne pisanie rozwija mózg. Sprawia, że pracuje on efektywniej – mówi leszczyńska metodyczka i polonistka Edyta Zarembska-Marciniak. – Okazuje się, że im precyzyjniejsze będą nasze ruchy ręką, tym bardziej rozwinie się symboliczne myślenie. Anna Maćkowiak

Cały artykuł w 42 numerze Panoramy Leszczyńskiej.

Zapraszamy do zakupu e-wydania:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

*