Astaldi schodzi z budowy

Realizacja inwestycji znacząco się wydłuży Fot. LS

Potwierdziły się plotki o rezygnacji włoskiego konsorcjum z modernizacji trasy kolejowej E59 na odcinku Rawicz – Leszno. Decyzja wykonawcy oznacza, że realizacja inwestycji znacząco się wydłuży.

Pierwsze informacje w sprawie pojawiły się w poniedziałek. Wtedy zareagowało PKP PLK, czyli główny inwestor.
– W związku z wszczęciem postępowania z wniosku Astaldi S.p.A z siedzibą w Rzymie, zmierzającym do ochrony przed wierzycielami w oparciu o włoskie prawo upadłościowe/układowe, PKP Polskie Linie Kolejowe SA intensywnie i szczegółowo analizują sytuację Astaldi S.p.A na polskich inwestycjach kolejowych. Dotyczy to kontraktów na linii Lublin – Warszawa i Poznań – Wrocław – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Zapewnił też, że w reprezentowanym przez niego przedsiębiorstwie działa specjalny zespół, który zajmuje się szczegółowo obecną sytuacją, zwłaszcza podwykonawców firmy Astaldi na obu kontraktach. Zapewniał, że spółka zrobi wszystko, by zabezpieczyć ich interesy. O kolejnych krokach ma informować wkrótce.

Wątpliwości rozwiał rzecznik włoskiego konsorcjum Mateusz Witczyński. Potwierdził wczoraj, że realizacja wielomilionowej inwestycji przez Astaldi jest już przeszłością.

– 27 września Astaldi S. p. A. wypowiedziało dwa kontrakty kolejowe w Polsce: Lublin – Dęblin (LK – 7) oraz granica województwa dolnośląskiego – Czempiń (E59). Przyczyną wypowiedzenia kontraktów jest niezwykle gwałtowny, znaczny i powszechny wzrost cen materiałów i siły roboczej, koniecznych do wykonania tych kontraktów oraz jednoczesny spadek podaży tych materiałów i usług w branży budowlanej, np. brak możliwości transportu materiałów koleją czy niedostępność tłucznia na rynku polskim. Po wielu miesiącach zapewnień ze strony zamawiających i rządu o zrozumieniu trudnej sytuacji na rynku budowlanym w Polsce, stworzeniu specjalnego zespołu roboczego, nie pojawiły się żadne narzędzia mogące uzdrowić sytuację na rynku. W związku z powyższym zarząd Astaldi zmuszony był zamknąć te szkodliwe pozycje – poinformował nas Mateusz Witczyński.

Decyzja firmy oznacza, że realizacja inwestycji znacząco się wydłuży. Chcąc zapobiec paraliżom komunikacyjnym włodarze miast podejmują kroki zabezpieczające interesy mieszkańców. W Rawiczu burmistrz Grzegorz Kubik ogłosił przetarg na utwardzenie objazdu, z którego korzystają mieszkańcy Masłowa. W Lesznie prezydent Łukasz Borowiak zwrócił się z prośbą o przywrócenie ruchu drogowego na przejeździe kolejowym w ciągu ulicy 1 Maja, czyli drodze wojewódzkiej nr 323.

Cały artykuł jest również dostępny w 40 numerze Panoramy Leszczyńskiej z 2018 roku. Zapraszamy do zakupu e-wydania:

AUTOR ARTYKUŁU: la

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*