Będzie pierwszy w regionie system rowerów miejskich?

Na początek miałoby powstać pięć stacji, które dysponowałyby łącznie 50 rowerami Fot. UM Kościan

Kościan ma szansę być pierwszym miastem w naszym regionie z rowerami miejskimi. Pomysł wyszedł od samorządowców, którzy wcześniej jednak chcą przeprowadzić konsultacje społeczne na ten temat.

System rowerów miejskich ma służyć przede wszystkim mieszkańcom, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystali z nich również turyści. Promuje on jednak krótkie i regularne podróże. Stąd też wypożyczenie roweru na pierwsze kilkanaście czy kilkadziesiąt minut jest bezpłatne – zaznacza Maciej Kasprzak, zastępca burmistrza Kościana. – Rowery miejskie mają po prostu być alternatywą dla samochodów i umożliwić szybkie przemieszczanie się po mieście.

Wedle propozycji samorządowców w Kościanie darmowy czas wypożyczenia roweru wynosić ma 20 minut, bo tyle czasu wystarczy, aby przejechać jednośladem niemal całe miasto. Rowery będą parkować na specjalnych stacjach, które znajdować mają się w różnych częściach miasta, tych najbardziej uczęszczanych przez mieszkańców. Na początek miałoby powstać pięć takich punktów, na których stałoby w sumie 50 rowerów. Proponowane miejsca to m.in. okolice rynku, dworca PKP, osiedla Konstytucji czy stadionu miejskiego. Docelowo, w miarę rozwoju systemu, mogłoby być ich jednak nawet dwa razy tyle.

Do systemu można wprowadzić możliwość pozostawiania za drobną opłatą roweru poza stacją, choćby na chodniku. Samo wypożyczenie roweru odbywać ma się za pomocą smartfona. Dzięki specjalnej aplikacji będzie można zarejestrować się w systemie, a także zlokalizować najbliższą stację czy rower, a potem go „wypiąć”. Po dojechaniu do miejsca docelowego również dzięki smartfonowi odstawiamy rower.

Wprowadzanie mniejszej liczby stacji czy rowerów byłoby bez sensu. System nie sprawdził się jedynie w tych polskich miastach, w których postawiono na wersję oszczędnościową. W pozostałych, także takich wielkości Kościana, działa świetnie i wciąż się rozwija – przekonuje M. Kasprzak.

Największą wadą tego systemu jest jego koszt. Szacuje się, że system rowerów miejskich to będzie dla kościańskiego budżetu wydatek rzędu 250-350 tys. zł rocznie. Rowery nie będą bowiem własnością miasta, ale zostaną przez nie wypożyczone. Z pewnością trzeba też liczyć się z aktami wandalizmu i koniecznością naprawy jednośladów wynikającą z użytkowania.

Cały artykuł jest również dostępny w 25 numerze Panoramy Leszczyńskiej z 2018 roku. Zapraszamy do zakupu e-wydania:

AUTOR ARTYKUŁU: mach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*