Dwujęzyczność w wiejskiej szkole

Z nową ofertą młodzież i rodzice będą mogli zapoznać się 19 marca podczas dni otwartych. Fot. SP w Długiem Starem
Z nową ofertą młodzież i rodzice będą mogli zapoznać się 19 marca podczas dni otwartych. Fot. SP w Długiem Starem

Szkoła Podstawowa w Długiem Starem, gm. Święciechowa, wraz z nowym rokiem szkolnym zamierza uruchomić oddział dwujęzyczny. Jak zaznacza dyrektor placówki Wioletta Spychała, od siódmej klasy uczniowie będą realizować poszerzony program języka angielskiego w wymiarze 5 godzin tygodniowo, a lekcje historii i biologii wzbogacone zostaną elementami języka angielskiego.

Z nową ofertą, adresowaną nie tylko do młodzieży z placówki w Długiem Starem, lecz dla wszystkich zainteresowanych, młodzież będzie mogła zapoznać się 19 marca o godz. 17.00 podczas dni otwartych. Przygotowano pokazowe lekcje języka angielskiego, biologii oraz historii.

Będzie można uzyskać informacje na temat założeń dwujęzyczności i rekrutacji do klasy dwujęzycznej. Kolejną ważną datą jest 1 kwietnia. Tego dnia o godz.13.00 odbędzie się w naszej szkole sprawdzian predyspozycji językowych. Przystąpienie do tego sprawdzianu jest jednym z warunków udziału w rekrutacji do klasy VII dwujęzycznej – dodaje Wioletta Spychała.

Szkoła w Długiem Starem stawia na rozwijanie kompetencji językowych. Niedawno uczniowie z kółka teatralnego wystawili przedstawienie „Snowwhite – prawdziwa historia”. Zaprezentowali się na scenie wraz z rówieśnikami z zaprzyjaźnionych szkół. Nie było to wierne przedstawienie znanej baśni o Królewnie Śnieżce.

Tradycją tego teatru stało się już to, że wszystkie sztuki wystawiane są w wersji nieco „odjechanej” – lustro używa tabletu do aktualizacji danych, Śnieżka nie ma ochoty wychodzić za mąż, a książę ma brata i obaj podróżują na hulajnogach… – zdradza Katarzyna Grabarska, opiekun koła teatralnego i nauczycielka j. angielskiego.

Jak przyznaje, młodzież w Długiem Starem przez cały rok pracuje przedstawieniem – od stworzenia scenariusza, poprzez szycie strojów i tworzenie scenografii oraz oprawy muzycznej. Sztuka grana jest po angielsku i jest to doskonały sposób na szlifowanie języka. Nauka języka obcego odbywa się nie tylko poprzez działania teatralne. Uczniowie z podstawówki w Długiem Starem mają również okazję ćwiczyć mówienie i komunikację podczas dodatkowych zajęć z konwersacji.

Nastolatkowie korespondują z rówieśnikami z całego świata. Rozwijają też swoje kompetencje TiK-owe, bo we współczesnym świecie trzeba nadążać za nowinkami. Wszelkie aplikacje oraz platformy do nauki języka wydają się czymś niezbędnym. Z tego powodu od najmłodszych lat uczniowie pracują m.in. na TOONTASTIC-u, tworząc własne kreskówki, na WORDWALL-u, powtarzając słówka w mniej konwencjonalny sposób niż tradycyjne kartkówki lub tworząc LAPBOOK-i, by usystematyzować zdobytą wiedzę – wymienia Katarzyna Grabarska.

Szkoła skupia się również na innych działaniach. W placówce organizowane są akcje charytatywne, działają koła zainteresowań oraz zajęcia dla osób, które potrzebują dodatkowego wsparcia w nauce. Warto dodać, że nauczanie dwujęzyczne wciąż nie jest rzeczą powszechną, a już rzadkość stanowi proponowanie tego typu form w szkołach wiejskich.

Nauczanie dwujęzyczne otwiera przed uczniami nowe możliwości i daje szerokie perspektywy rozwoju. Warto to wykorzystać – kończy dyrektorka szkoły Wioletta Spychała.

Anna Maćkowiak