Mieszkańcy pytają, co z budową tunelu?

Pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość - prace na kolei potrwają do końca 2020 roku. Fot. archiwum

Trwają intensywne prace budowlane w rejonie rawickiego dworca kolejowego. Mieszkańcy zastanawiają się jednak, kiedy wykonawca zacznie realizować tunel łączący Rawicz i Masłowo?

Po zmianie wykonawcy, podpisana w maju przez PKP Polskie Linie Kolejowe umowa z firmą Torpol. zapewniła kontynuację robót na ważnej dla podróżnych i mieszkańców linii E59. Według harmonogramu, inwestycja ma potrwać do końca 2020 roku.

Po zakończeniu prac na odcinku: granica województwa dolnośląskiego – Czempiń i zyskaniu niezbędnych dokumentów, podróż między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska najszybszym pociągiem zajmie ok. 1,5 godziny. Ma też wzrosnąć bezpieczeństwo i komfort pasażerów.

Kiedy powstanie tunel?

Wielokrotnie o postęp prac pytali nas zmartwieni czytelnicy, którzy każdego dnia muszą korzystać z objazdów do Masłowa. Narzekają na nierówny przejazd ul. Fiołkową oraz fakt, że oficjalna droga do Rawicza prowadzi obwodnicą miasta, a to kilkanaście dodatkowych kilometrów.

– Ile jeszcze będziemy tłuc się tymi śmiesznymi objazdami? – pyta nas jedna z czytelniczek.

Mieszkańcy Masłowa zwracają również uwagę, że prace na torowisku oraz rawickich peronach idą pełną parą. Nie widać natomiast postępów przy budowie tunelu, a od jego wykonania zależy, kiedy w komfortowych warunkach zostaną połączeni z Rawiczem.

Zmartwionych mieszkańców uspokaja rzecznik prasowy poznańskiego oddziału PKP PLK: inwestycja wkrótce ruszy.

Przed rozpoczęciem budowy wiaduktu kolejowego na ul. Piłsudskiego w Rawiczu konieczna jest przebudowa sieci wodociągowej. Jeszcze w tym tygodniu planujemy rozpocząć te prace. Następnie możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych przy nowym obiekcie – mówi Radosław Śledziński.

Jak jednak zaznacza, wszystkie prace planowane do realizacji w ramach modernizacji linii E59 Poznań – Wrocław, potrwają do końca 2020 roku.

Trwają prace na peronach

Obecnie na terenie dworca budowane jest przejście podziemne łączące perony, które zapewni łatwe i bezpieczne dojście na perony. Będzie także wyposażone w windy.

– Jeszcze w tym roku podróżni zyskają nowoczesny i funkcjonalny obiekt, który zapewni wszystkim wygodne korzystanie z pociągów. Będzie jaśniejsze oświetlenie i antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi. Komfort podróżnych zwiększy nowa wiata, ławki i czytelna informacja pasażerska oraz monitoring – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. – Bezpieczeństwo i komunikację w Rawiczu poprawią też wiadukty na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej, które zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe.

Jadąc z Wrocławia do Poznania na stacjach przed Lesznem, w Bojanowie i Kaczkowie zamontowano też nowe oświetlenie i nagłośnienie.

Pojadą nawet 160 km/h

Umowa warta 462 mln złotych zakłada, że wykonawca wymieni ok. 40 km torów wraz z siecią trakcyjną. Dokończona będzie przebudowa peronów i przejścia podziemnego na stacji w Rawiczu i Bojanowie. W zakresie prac są nowe przystanki w Kaczkowie i Rydzynie. Budowa wiaduktu drogowego w Bojanowie i przejścia pieszo-rowerowego w Lesznie, które ułatwią komunikację i zwiększą poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi. Podobny efekt przyniesie budowa nowych wiaduktów kolejowych na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej w Rawiczu.

Po modernizacji trasy, pociągi pasażerskie pojadą nią z prędkością do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h.

Po zakończeniu prac na dworcu w Rawiczu pasażerowie mają zyskać bezpieczne i wygodne dojście na perony. Fot. archiwum

Jakub Latusek