Ostatni przetarg na kolei. Wrocław – Poznań w 80 min

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły ostatni przetarg na modernizację linii E59 Wrocław – Poznań, na odcinku z Rawicza do Leszna. Część kosztów szacowanego na prawie 845 mln zł postępowania będzie pokryta z nowego unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”. Po zakończeniu wszystkich prac – najwcześniej jednak w 2020 r. – podróż najszybszym pociągiem między stolicą województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego zajmie tylko jedną godzinę i 20 minut.

Modernizacja trasy E59 Wrocław – Poznań to jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Podzielono ją na trzy etapy, końcowe prace trwają na dwóch Wrocław – Rawicz oraz Czempiń – Poznań. Środkowy odcinek trasy Rawicz – Czempiń został podzielony na dwa przetargi. Pierwszy – na modernizację 36 km z Leszna do Czempinia PKP PLK ogłosiła w lipcu br. Niedawno zaproszono wykonawców do składania ofert na przebudowę ostatniego odcinka.

– W ramach przebudowy odcinka Rawicz – Leszno wykonawca zmodernizuje 35 km torów, sieć trakcyjną i wymieni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą stacje Rawicz i Bojanowo oraz przystanki Kaczkowo i Rydzyna. Powstaną nowoczesne perony wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie, będą w pełni dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Zyskają również kierowcy, gdyż wykonawca wybuduje i odnowi pięć wiaduktów – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Łącznie prace na odcinku Rawicz – Czempiń mają kosztować ponad 1,6 mld zł. PKP PLK otrzyma na ten cel 100 mln euro kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. To jedna czwarta kosztów, resztę ma stanowić dotacja z budżetu Unii Europejskiej. Kiedy ten odcinek będzie gotowy? Procedura przetargowa jest dwustopniowa. Najpierw wykonawcy składają gotowość podjęcia się zadania, a potem wybrane przez PKP PLK firmy składają szczegółowe oferty, w których oprócz ceny znaczenie ma też termin wykonania prac i czas udzielonych gwarancji.

Zważywszy na to, że PKP PLK oczekuje zakończenia inwestycji w ok. 3,5 roku, to uwzględniając czas na rozstrzygnięcie przetargu, zależny dodatkowo od terminu otrzymania dotacji z budżetu UE, realny termin zakończenia całej trasy Wrocław – Poznań to 2020 r.

Ogłoszony przetarg jest jednym z siedmiu projektów zgłoszonych przez PKP PLK w ramach nowego unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych „Łącząc Europę”. Wszystkie zgłoszone w tym konkursie projekty zostały pozytywnie ocenione przez ekspertów Komisji Europejskiej, którzy przyznali spółce ponad 7 mld zł dofinansowania. ram

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*