Przejazd kolejowy gotowy. Czy otworzą go dla aut?

Ewentualne zmiany organizacji ruchu mogą być wprowadzone na przełomie marca i kwietnia. Fot. Michał Wiśniewski
Ewentualne zmiany organizacji ruchu mogą być wprowadzone na przełomie marca i kwietnia. Fot. Michał Wiśniewski

PKP zakończyły modernizację przejazdu kolejowego między Dworcową a Słowiańską. Od lat był on nieczynny dla aut, ale w związku z remontem DK12 miasto rozważa jego czasowe otwarcie dla kierowców. Na razie tylko w jedną stronę.

Modernizacja przejazdu kolejowego obok ronda Zatorze trwała ponad rok. Kolej równolegle rozpoczęła prace na samym przejeździe i w tunelu obok. Ten ostatni nieczynny był miesiącami, mocno utrudniając komunikację między Zatorzem a centrum.

Sam przejazd kolejowy pomiędzy Dworcową a Słowiańską jest swoistym ewenementem. Znajduje się w samym centrum Leszna, a od lat służy jedynie pieszym, choć ma pas dla ruchu samochodowego. Zamknięto go kilkadziesiąt lat temu, uznając, że najlepszym i jedynym łącznikiem między śródmieściem a zachodnią częścią Leszna będzie wiadukt.

Czas pokazał, że dwupasmowy most nad torami stał się wąskim gardłem Leszna, a w tym roku dodatkowo ma przejść modernizację (wymianę barier). Całkowicie przebudowywane będzie też skrzyżowanie Wolińska – Szybowników, co także sparaliżuje ruch na wiadukcie. Od miesięcy duża część mieszkańców Zatorza postulowała o otwarcie przejazdu kolejowego, który właśnie został kompleksowo wyremontowany. Odpada więc argument o złym stanie technicznym i braku odpowiednich urządzeń sterujących.

Prace na przejeździe kolejowo-drogowym na Słowiańskiej w Lesznie są już zakończone. Przejazd zyskał nową nawierzchnię, są zamontowane elementy nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym – mówi Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP PLK.

Zanim jednak kolej podejmie decyzje o czasowym otwarciu przejazdu dla aut, czeka na opracowanie koncepcji organizacji ruchu. Obawy dotyczyły faktu, że kilkaset metrów dalej, po drugiej stronie ronda znajduje się kolejny przejazd. Ostatnio częściej zamykany po zwiększeniu ruchu na linii Głogów – Leszno.

Kolejarze obawiali się korkowania ronda Zatorze w momencie zamknięcia zapór. Miasto jednak nie porzuciło pomysłu, choć jego przedstawiciele przyznają, że ruch obustronny z Dworcowej w Słowiańską raczej nie ma szans na realizację.

Analizujemy możliwość puszczenia ruchu samochodowego z centrum w kierunku Zatorza. To jedyna możliwa opcja i to pod pewnymi warunkami. Więcej będzie wiadomo po analizie specjalisty w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi Lucyna Gbiorczyk z Urzędu Miasta w Lesznie.

Michał Wiśniewski