Przy „żołnierzu“ już tylko w kółko

Małe ronda mają upłynnić ruch samochodowych wokół plant oraz w samym centrum miasta. Fot. Jakub Latusek

Zakończyła się przebudowa skrzyżowania przy pomniku Żołnierza Polskiego i ulicy Piłsudskiego. Kierowcy zyskali minirondo, którego założeniem jest upłynnienie ruchu w centrum miasta. To nie koniec zmian w drogowej infrastrukturze na starym mieście.

Zakończono pierwszy etap „zakręconej rewolucji“ w okolicy rawickich Plant im. Jana Pawła II. Według niej przebudowanych na ronda ma zostać 6 skrzyżowań.

Gmina posiada już koncepcję projektowe na przebudowę siedmiu skrzyżowań w obrębie plant. Sześć z nich ma zostać przebudowane na minironda, które mają upłynnić ruch na newralgicznych odcinkach w okolicy plant. Chodzi o krzyżówki: Wały Dąbrowskiego – 3 Maja – Przyjemskiego, Wały Dąbrowskiego – Kadecka – Wały Kościuszki, Wały Kościuszki – Piłsudskiego – Wojska Polskiego, Wały Kościuszki – Wały Poniatowskiego – Spokojna, Targowa – Wały Powstańców Wielkopolskich – Ks. Piotra Wawrzyniaka.

Na skrzyżowaniu ulic Wały Powstańców Wielkopolskich – 17 Stycznia – Stanisława Kamińskiego ma powstać duże rondo. Ostatnie skrzyżowanie, u zbiegu ulic Wały Poniatowskiego – Grunwaldzka, ma zostać przebudowane, ale na skrzyżowanie w formie litery „T“.

Koncepcję za 10.500 złotych przygotowała pracownia TITAN z Leszna. Przyjęte projekty zostały już zaakceptowane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Miejscem, gdzie jako pierwsze powstało minirondo, zostało skrzyżowanie ulic Wały Kościuszki, Piłsudskiego oraz Wojska Polskiego.

Zwycięzcą postępowania na przebudowę skrzyżowania przy pomniku Żołnierza Polskiego została firma INFRAKOM z Kościana, która była jedynym oferentem na to zadanie. Zgodnie z jej deklaracją przedsiębiorstwo było gotowe przebudować skrzyżowanie w ciągu 30 dni, przy zamknięciu drogi dla ruchu na 7 dni. Za wykonane prace miało otrzymać 362.027 złotych brutto.

Rondo powstało bez wynoszenia elementów drogowej infrastruktury ponad jezdnię. Koło, które wyznacza skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest wykonane z granitu w kolorze czerwonym (odróżniającym się od pozostałej części jezdni). Wyprofilowane zostały też krawężniki od strony pomnika Żołnierza Polskiego. Taką konieczność spowodował ruch pojazdów ciężarowych oraz autobusów, które mają problemy ze skrętem w ciasnych uliczkach.

Kolejnym przebudowanym skrzyżowaniem najprawdopodobniej będzie to, ulokowane u zbiegu ulic: Wały Poniatowskiego oraz Grunwaldzka i Sienkiewicza. Powodem jest niezwykła zawiłość ruchu w tym obrębie, która sprawia problemy nawet stałym mieszkańcom miasta. Plan zakłada, że skrzyżowanie to zyska pojedynczy wjazd i wyjazd z ulicy Grunwaldzkiej w kształcie litery „T“. Pozostała część skrzyżowania zostanie „pochłonięta“ przez planty.

Oznacza to, że ten wyjątkowy w skali całej Polski rawicki zabytek stanie się jeszcze bardziej kompletny, a przejście wokół niego nie będzie wymuszało konieczności zejścia z trasy.

Jakub Latusek