Rondo przeszkodzi w otwarciu przejazdu?

Przejazd kolejowy między Słowiańską a Dworcową ma być gotowy w lutym lub marcu. Czy będzie otwarty dla aut? Fot. Michał Wiśniewski
Przejazd kolejowy między Słowiańską a Dworcową ma być gotowy w lutym lub marcu. Czy będzie otwarty dla aut? Fot. Michał Wiśniewski

Najpoważniejszym problemem, który może stanąć na przeszkodzie w otwarciu dla aut przejazdu kolejowego między Dworcową a Słowiańską, może okazać się rondo Zatorze. PKP wymaga od miasta opracowania organizacji ruchu warunkującej udostępnienie przejazdu. Są obawy, że otwarty przejazd kompletnie zakorkuje rondo.

Rondo Zatorze okazało się przed laty zbawieniem dla kierowców wyjeżdżających z Dworcowej. Teraz może stać się przeszkodą w planowanym czasowym otwarciu dla ruchu samochodowego modernizowanego przejazdu kolejowego łączącego Dworcową ze Słowiańską.

Remont trwa

PKP układa tam właśnie nowe płyty i po tych pracach kolej byłaby praktycznie gotowa do otwarcia. -Do marca, ale może wcześnie zakończymy tam wszystkie prace. Montujemy nowoczesny system sterowania ruchem i nowe oświetlenie. Jesteśmy w stanie otworzyć dla aut ten przejazd, ale warunkiem jest opracowanie przez miasto organizacji ruchu. Uważamy, że to konieczny wymóg ze względu na rondo Zatorze – mówi Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP PLK.

Chodzi o bezpieczeństwo

Kolej obawia się głównie tego, że częste zamykanie rogatek zakorkuje rondo paraliżując ruch w tej części Zatorza. Są też obawy, że kierowcy, chcąc przecisnąć się przed zamknięcie barier, utkną pomiędzy szlabanami, co stanowiłoby ogromne zagrożenie.

Problem z korkującym się rondem pojawia się kilka razy dziennie już teraz, gdy zamykany jest przejazd na Święciechowskiej obok Akwawitu. Zwiększony ruch pociągów na linii Leszno – Głogów sprawił, że rogatki opuszczane są tam znacznie częściej niż choćby jeszcze rok temu. Ta częstotliwość jest jednak znacznie mniejsza niż przepustowość torowiska na linii E59 Poznań – Wrocław.

Problem zacznie się wiosną

Na razie nie ma oficjalnej informacji z urzędu miejskiego w Lesznie o tym, kiedy zostanie przedstawiona kolei nowa organizacja ruchu.

Otwarty przejazd między Słowiańską a Dworcową były z pewnością ogromnym ułatwieniem dla wielu kierowców i skrótem z Zatorza do centrum miasta. Niemal niezbędnym wiosną i latem, gdy rozpocznie się modernizacja wiaduktu Grota Roweckiego, a później budowa ronda przy nim od strony Wolińskiej i Szybowników.

Michał Wiśniewski

Rondo Zatorze korkuje się już teraz, gdy zamykany jest przejazd kolejowy na Święciechowskiej. Fot. Michał Wiśniewski
Rondo Zatorze korkuje się już teraz, gdy zamykany jest przejazd kolejowy na Święciechowskiej. Fot. Michał Wiśniewski