Sedan czy kombi? Niełatwy wybór

Jakie nadwozie wybrać? – oto jest pytanie Fot. arch

Czasami wybór rodzaju nadwozia nie stanowi żadnego problemu, bo po prostu odpowiada nam dany model i jego walory wizualne. Często jednak bywa tak, że nie możemy zdecydować się na jedną z najbardziej popularnych opcji – sedan lub kombi. Każda z nich ma swoje zalety i wady, które warto przed kupnem rozważyć.

Jeszcze kilka lat temu oferty producentów samochodów były bardziej przejrzyste, a podział na poszczególne typy nadwozia i związane z nimi przeznaczenie pojazdów również był stosunkowo prosty. Kierowcy potrzebujący normalnej wielkości bagażnika decydowali się przeważnie na sedany, a ci przewożący więcej bagażu – na auta typu kombi. Potem zaczęto masowo produkować minivany, SUV-y i crossovery, więc wybór samochodu najlepiej dopasowanego do naszych potrzeb zajmuje dziś znacznie więcej czasu.

Klasyczny podział na elegancki sedan i „ciężarowe” kombi odszedł już do lamusa. To drugie nadwozie to dziś nie tylko duży bagażnik, ale też auto o niekwestionowanych walorach użytkowych, nie wyglądające już jak karawan, ale przykuwające uwagę atrakcyjną stylistyką. Czasy, kiedy kombi kojarzyło się z nudnym rodzinnym lub dostawczym autem, to już przeszłość. Dziś to połączenie wygodnej limuzyny, oferującej dodatkowo ogromną ilość miejsca na bagaże. Atrakcyjne kształty współczesnych aut typu kombi (zaokrąglony tył pojazdu, opadająca linia dachu) w znaczącym stopniu mają wpływ na pojemność przestrzeni bagażowej, lepszą aerodynamikę i niższe zużycie paliwa niż lata temu.

– Z upływem lat zmiany są coraz bardziej zauważalne. Producenci dbają o wygląd zewnętrzny aut w obu wersjach, więc wybór jest coraz trudniejszy. Osobiście uważam, że oba modele są równie atrakcyjne i godne polecenia, a o ostatecznej decyzji przesądzają na ogół osobiste upodobania i preferencje. W skrócie można je określić tak: sedan to głównie elegancja, kombi to pakowność – tłumaczy Daniel Szymkowiak, specjalista ds. sprzedaży w Ciesiółka Auto Group w Lesznie.

Sedan to trójbryłowe nadwozie samochodu osobowego, w którym występuje wyraźne oddzielenie przedziału silnikowego od bagażowego. Stanowi on jeden z bardziej powszechnych modeli aut, jakie wybierają chętnie osoby stawiające na klasykę i elegancję. Kombi z kolei to wydłużone nadwozie, przystosowane do wożenia większej ilości bagaży. Wysokość kabiny jest stała do samego końca samochodu, a całość nadwozia jest dwubryłowa. Większość aut kombi posiada specjalne relingi dachowe, dzięki którym do pojazdu przymocować można bagażnik dachowy lub bagażnik na rowery czy narty. Liczba brył ma istotne znaczenie przy ogrzewaniu lub chłodzeniu kabiny. W sedanach zimą szybciej nagrzewa się wnętrze, a latem chłodzi, a dodatkowo w wersjach kombi procesy te zakłóca otwieranie bagażnika, powodujące utratę ciepła w zimne dni i nagrzanie się powietrzem z zewnątrz w dni ciepłe. Ze względu na mniejszą kubaturę wnętrze sedanów jest także nieco bardziej wyciszone.

Gdy przepisy podatkowe umożliwiały uzyskanie odliczeń na tzw. pojazdy z kratką, czyli rejestrowane jako ciężarowe, zainteresowanie pojazdami typu kombi było znacznie większe, głównie wśród firm. Ostatnie lata pokazują jednak, że Polacy są raczej tradycjonalistami i częściej, choć nieznacznie, decydują się na sedany. Wśród firm nadal jednak przeważają zakupy aut kombi, zwłaszcza tych, których działalność związana jest z przewozem towarów – tłumaczy Daniel Szymkowiak.

O wyborze pojazdu w znaczącej mierze decyduje cena. Generalnie nowe sedany są tańsze, średnio o 6-8 tys. zł w przypadku porównywalnych modeli. Dysproporcje cenowe pomiędzy sedanami a autami kombi są szczególnie widoczne w klasie premium. Im droższe modele, tym różnica cen może być jeszcze większa. Dilerzy oferują jednak różnego rodzaju zniżki oraz promocje, dzięki którym wersja kombi nieraz kosztuje nawet mniej, aniżeli auto o klasycznym nadwoziu typu sedan.

Moim zdaniem o wyborze wersji samochodu nie decyduje wyłącznie cena, ale głównie upodobania estetyczne i przeznaczenie użytkowe pojazdu. Sedan to głównie elegancja, kombi zaś – pakowność bagażnika. Jeśli ktoś planuje np. częste przewozy wózka inwalidzkiego, wózka dziecięcego czy rowerów – z pewnością zdecyduje się na model typu kombi, ale jeśli właściciel nie ma takich potrzeb – zapewne wybór padnie na sedana – uważa Daniel Szymkowiak z Ciesiółka Auto Group. kom

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*