Szkoła współpracuje z NASA

Górowscy uczniowie chętnie angażują się w projektowe działania FOT. ARCH. SP1 W GÓRZE

W październiku ubr. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bolesława Prusa w Górze przystąpiła do międzynarodowego programu badawczego, prowadzonego m.in. pod egidą NASA. Program GLOBE (z j. ang. Global Learning and Observations to Benefit the Environment) skupia uczniów, nauczycieli oraz naukowców i umożliwia poznawanie globalnych problemów środowiska. Górowscy uczniowie prowadzą obserwacje za pośrednictwem powstałej wiosną ubr. stacji meteorologicznej. Mieści się ona przy szkole. Co ciekawe, górowska grupa jest obecnie światowym liderem w zakresie obserwacji chmur..

Program ma mocne podstawy merytoryczne opracowane przez naukowców amerykańskich (m.in. NASA). W Polsce nad merytoryczną poprawnością przedsięwzięcia czuwa rada naukowa programu GLOBE, w skład której wchodzą specjaliści z poszczególnych dziedzin, będących przedmiotem działań – podkreśla Arkadiusz Bielecki, nauczyciel w SP nr 1 w Górze i szkolny koordynator projektu.

W górowskiej placówce działa obecnie silna, bo aż 65-osobowa grupa badawcza, która codziennie dokonuje obserwacji nieba. Wyniki przesyłane są do głównej bazy programu GLOBE w Waszyngtonie. Młodzi górowscy badacze otrzymali osobiste loginy i hasła, które umożliwiają im logowanie do międzynarodowego systemu i tworzenie własnych punktów pomiarowych.

Zaczęło się od zakupu teleskopu i prowadzenia własnych obserwacji nocnego nieba. Z czasem w badaniach zaczęli brać udział również uczniowie – wspomina Arkadiusz Bielecki. – Dziś w naszej szkole działa sekcja zrzeszająca osoby zainteresowane obserwacjami astronomicznymi.

Stworzenie stacji meteorologicznej przy miejscowej podstawówce również było pomysłem pana Arkadiusza.
Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że formularze i strona internetowa programu są w języku angielskim. Pan Arkadiusz utrzymuje ścisły kontakt z krajową koordynatorką projektu Elżbietą Wołoszyńską-Wiśniewską, a także z Marilé Colón Robles, główną koordynatorką z Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej Stanów Zjednoczonych.

Zimą, oprócz aktualnej sytuacji pogodowej, przekazywaliśmy również do centrali informacje na temat smogu – informuje Arkadiusz Belecki.

Obecnie szkoła jest liderem w sferze obserwacji chmur. Tuż za nią znalazły się placówki z Arabii Saudyjskiej i Brazylii, a także Litwy czy USA.

Młodzi górowianie nie tylko pracują w oparciu o dane zaobserwowane na stacji meteorologicznej. W ramach programu GLOBE prowadzą też inne działania, wśród których od niedawna dominują obserwacje fenologiczne.

Fenologia jest nauką zajmującą się badaniem zjawisk zachodzących w życiu roślin i zwierząt, w zależności od pór roku i zmieniających się warunków atmosferycznych. Na podstawie faz rozwoju określonych gatunków roślin wyznaczone zostały fenologiczne pory roku. Daty rozpoczęcia i zakończenia fenologicznych pór roku w poszczególnych latach mogą być różne, w zależności od panujących warunków pogodowych – wyjaśnia szkolny koordynator przedsięwzięcia.

Do celów badawczych wybrano buk. Zmierzono wysokość drzewa, obwód pnia i oznaczono cztery pączki, z których rozwiną się liście, i których obserwacja jest głównym elementem szkolnych badań. Uczniowie sprawdzać będą czas trwania okresu wegetacji, a ten ma istotny wpływ na działania z zakresu rolnictwa, turystyki czy ochrony przyrody.

Te z pozoru mało istotne dane wynikające z obserwacji fenologicznych wysyłane będą za pomocą aplikacji GrowApp oraz DataEntry do centrum GLOBE, gdzie po analizie pozwolą odpowiedzieć m.in. na pytanie o stopień globalnego ocieplenia klimatu na naszej planecie – kończy Arkadiusz Bielecki.

Cały artykuł jest również dostępny w 14 numerze Panoramy Leszczyńskiej z 2018 roku. Zapraszamy do zakupu e-wydania:

[ult_dualbutton btn_hover_style=”Style 2″ btn_border_style=”solid” btn_color_border=”#eaeaea” btn_border_size=”1″ button1_text=”NEXTO” icon_link=”url:http%3A%2F%2Fbit.ly%2F29PKYcq|||” btn1_bghovercolor=”#dd6868″ button2_text=”EGAZETY” btn_icon_link=”url:http%3A%2F%2Fbit.ly%2F2a3mITH|||” btn2_bghovercolor=”#dd3333″ divider_text=”lub” divider_bg_color=”#dd3333″ title_font_size=”desktop:18px;” btn1_heading_style=”font-weight:bold;” btn2_heading_style=”font-weight:bold;”]

Autor artykułu: ds

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*