Warto stosować dodatki do paliw, ale nie wszystkie są konieczne

62
Dodatki do paliwa mają m.in. polepszyć proces spalania Fot. liquimoly.pl

Jakość paliw stosowanych w silnikach spalinowych ma znaczący wpływ na ich osiągi oraz żywotność. Zastosowanie benzyny czy oleju napędowego z niewłaściwym składem lub zbyt dużą ilością zanieczyszczeń objawi się spadkiem mocy, a nawet unieruchomieniem napędu.

Podstawowe cele stosowania dodatków do benzyny to polepszenie procesu spalania mieszanki paliwowo -powietrznej, zapobieganie odkładaniu się osadów na elementach układu zasilania (np. na wtryskiwaczach) i w komorze spalania (zawory, tłoki), czyszczenie silnika z osadów już wytworzonych, zapobieganie korozji elementów układu zasilania i zwiększenie liczby oktanowej paliwa. Osobną grupę stanowią dodatki do silników zasilanych olejem napędowym. Przy ich użyciu osiągniemy podobne jak w przypadku silników benzynowych cele – zapobieganie tworzeniu się osadów, ochrona przed korozją, czyszczenie osadów czy polepszenie spalania.

Wśród istotnych różnic w porównaniu do dodatków do benzyny pierwsza to zdolność paliwa do samozapłonu (tzw. liczba cetanowa). Im jest ona wyższa, tym łatwiejszy rozruch i lepsze spalanie paliwa. Proces spalania oleju napędowego można poprawić stosując modyfikator oleju napędowego. Drugą różnicą jest występująca w niskich temperaturach tendencja do wytrącania się z oleju napędowego parafiny. Prowadzi to do zablokowania filtra paliwa i unieruchomienia silnika. Zjawisko to można zniwelować stosując depresatory (antyżele) – preparaty, które obniżają zarówno temperaturę blokowania zimnego filtra, jak i temperaturę mętnienia oleju napędowego, a więc taką, przy której z paliwa wytrącają się kryształki parafiny. kom

Cały artykuł w 52 numerze Panoramy Leszczyńskiej.

Zapraszamy do zakupu e-wydania:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

*