Wiosną otworzą perony. Wrócą pociągi do Gostynia?

W tym roku PKP ma zakończyć remont dworca w Lesznie. Czy wrócą też pociągi do Gostynia? Fot. Michał Wiśniewski
W tym roku PKP ma zakończyć remont dworca w Lesznie. Czy wrócą też pociągi do Gostynia? Fot. Michał Wiśniewski

Sejmik będzie głosował nad strategią województwa wielopolskiego. Jednym z jej założeń jest przywrócenie połączeń kolejowych Czempiń – Śrem oraz Leszno – Gostyń. Połączenie kolejowe z leszczyńskiego dworca do Gostynia zlikwidowano osiem lat temu.

Ostatni pociąg z Leszna do Gostynia wyjechał z dworca w Lesznie 1 marca 2012 roku. Koleje Wielkopolskie tłumaczyły zaistniałą sytuację brakiem finansowania połączeń przez Urząd Marszałkowski. Ten z kolei utrzymywał, że kontynuowanie przewozów pasażerskich na tych liniach nie było rentowne, a ich zawieszenie i likwidacja przyniesie oszczędności w wysokości prawie dwóch milionów złotych.

Temat powrotu połączeń wrócił teraz w czasie przyjmowania przez Sejmik Wielkopolski dokumentu pod nazwą „Strategia województwa wielopolskiego”. Jest już po konsultacjach i ma być przyjęty pod koniec miesiąca. Zakłada od przywrócenie połączeń kolejowych Czempiń – Śrem i właśnie Gostyń – Leszno.

Rozmawiałem na ten temat z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem i zapewnił mnie, że byłby gotowy podyskutować na ten temat, jeśli samorząd województwa dołoży do tych połączeń 15 procent kosztów. Pierwotne założenia zakładały w całości finansowanie przywracanych połączeń z środków rządowych. Teraz słyszmy o konieczności współpłacenia przez samorządy – mówi Wiesław Szczepański, poseł Sojuszu Lewicy Demokratycznej.

W tym roku zakończyć ma się też modernizacja dworca kolejowego w Lesznie. Od 2018 roku trwa przebudowa peronów 1 i 2 z wyburzeniem obiektów kolejowych przy Towarowej. Obecnie firmy pracujące na zlecenie PKP budują zadaszenia peronu 1.

Chcemy te prace zakończyć w pierwszym kwartale, by podróżni mogli skorzystać z peronów od marca – mówi Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP PLK.

Nie oznacza to jednak zakończenia prac w obrębie dworca. Cały czas trwać będą roboty w przejściu podziemnym za peronem 2.

Przygotowujemy podziemny łącznik z tunelu w stronę ulicy Towarowej i te prace zajmą jeszcze kilka kolejnych miesięcy, ale nie będą kolidowały w funkcjonowaniu peronów – dodaje Śledziński.

W marcu ma też zakończyć się modernizacja przejazdu kolejowego przy rondzie Zatorze. Rozważane jest jego czasowe otwarcie dla samochodów, ale nastąpi to po zatwierdzeniu organizacji ruchu najwcześniej w marcu.

Michał Wiśniewski